Uzun zamandır yapmadığım bir şeyi yapayım şöyle koltuğumun arkasına yaslanayım, ışıkları söndürüp, sesi de açtım mı tamamdır.. 'ama bir dakika ya oyun!' evet korkmam için atmosferi kıvamına getirebilirdim fakat bu ortamda oynayabileceğim bir oyun uzun zamandır çıkmış mıydı? En son zevkle ve korkarak oynadığım aklımda kalan son oyun F.E.A.R.'dı. En azından türe saygı duyacağım nitelikte ve korku atmosferini çok iyi yansıtan bir oyundu. Sonrasında çıkan oyunlar beni korkutmaktan çok ama çok uzaktılar. Peki 'EA'dan bu zamana kadar çıkan en korkunç atmosfere sahip oyun geliyor' haberleri beni neden heyecanlandırmıştı, sanırım cevabını verdim.
EA'nın oyunu duyurmasından ve EA Redwood Shores'un oyunu tamamlamasından bu yana meraklı bir bekleyiş sona ermiş, saat 02:00 sularında diski yükleyip oyuna başlamış bulunuyordum...

Oyunumuzda Isaac Clarke (ünlü bilim kurgu yazarı Isaac Asimov ve Arthur C. Clarke'dan etkilenilmiş) adındaki uzay mühendisinin Concordance Extraction Corporation (C.E.C.) adına galaksiler arası yaşam formları araştırması yapan USG Ishimura ana gemisi tarafından yardıma çağrılmasını konu alıyor. Bu noktada damdan düşer gibi oyuna başlamak ve hikayeye bir haber kalmak istemiyorsanız, bu noktaya nasıl gelindiğini anlatan Dead Space: Downfall animesini de şiddetle izlemenizi tavsiye ederim. Ishimura, araştırmaları çerçevesinde uzayda yasak bir bölgede üzerinde semboller olan ilginç bir yapı keşfeder. Bulduğu bu yapıyı gezegende bir çatlak oluşturarak gemiye alır ve merkeze dönmeye karar verirler. Ishimura'nın gezegenden aldıkları yapı bir tür yabancı formu da serbest bırakır. Bu yaratık türü ele geçirdikleri insanları katlettikten sonra kendi yaşam formları ile birleştirip korkunç bir hal almaktadır. Bu noktada işler istenildiği gibi gitmez ve mürettebatta garip durumlar da görülmeye başlar. Şiddet ve intihar vakaları artış göstermiş Ishimura'nın kalkış serüveni de böylelikle başarısızlığa uğramıştır. Daha sonrasında Isaac Clarke ve ekibinin aldıkları yardım çağrısı ve gemilerinin de arızaya uğraması sonucu Ishimura'ya olan serüveni de başlamış bulunur.

Dead Space klasik bir hayatta kal tarzında, üçüncü görüş açısı ile oynanan bir korku-gerilim oyunu. Isaac ile oyuna başlayıp kontrolü ele aldığınızda ilk olarak dikkatinizi herhangi bir gösterge menüsü (HUD) olmadığı çekecektir. Oyunda sağlık durumunuzu üzerinizdeki kıyafetinizin arka kısmındaki fosforlu, mavi renkte RIG adını alan barlar ve disk göstergesi anlamanıza olanak sağlıyor. Silahlarınızdaki mermi durumunu ise yine üzerlerindeki dijital gösterge görmenizi sağlıyor. Bu barlar kırmızı seviyeye düştüğünde anlamanız gereken ölmeye yakın olduğunuzdur. Disk şeklinde yer alan diğer kısım ise sizin fiziksel yeteneklerinizi kullanım esnasındaki enerji kaybınızı gösterecek.





Silah Listesi

Oyunda kullanacağınız altı çeşit ana silah var bu silahlar başlangıçta düşük hasar ve kullanım seviyeleri ile geliyor. Oyun boyunca ilerlediğiniz esnada bulacağınız NOD adı verilen yetenek yükseltme paketi ile bu silahları, üzerinizdeki kıyafetinizi ve yeteneklerinizi de yükseltebileceksiniz.


1. Plasma Cutter
1. Başlangıç silahınız, üçlü atış yapabiliyor.
2. Dik ve yatay kullanımı sonucu başlangıçtaki yaratıklar için ideal.

2. Line Gun
1. Yükseltilebilme sonucu en etkili olan silahlardan bir tanesi.
2. Yakın temaslarda en etkili olacak silahınız. İkincil atışları uzaktaki yaratıklar için kullanabilirsiniz.

3. Pulse Rifle
1. Standart mermi atan taramalı benzeri silahınız.
2. İkincil atışları, yandan ve üstten yaklaşan yaratıklar için anlık kullanabilirsiniz.

4. Flamethrower
1. Alev saçan etkili bir diğer silahınız.
2. Özellikle sürüngenlerde ve bazı yaratıklar üstünde çok etkili olan bir silah. İkincil atışları alev topu atarak kullanabilirsiniz.

5. Contact Beam
1. Basınçlı enerji atışı yapan silahınız.
2. İkincil atışını özellikle fazlaca yaratık etrafınızı sardığında kurtarıcınız olarak kullanabilirsiniz.

6. Ripper
1. Oyunda kullanımı oldukça zevkli döner testereli silahınız.
2. İkincil atışları testere fırlatarak kullanabilirsiniz.




Bu silahları aldığınızda başlangıç olarak standart etkisinde kullanabiliyorsunuz. Yükseltmeniz sonucunda her silahın etkisi artıyor ve ikincil fonksiyonları daha efektif hale geliyor. Örneğin Line silahınız başta daha dar bir alanda yaratıklara etki ederken yükseltme sonucu çok daha etkili ve büyük yaratıklara dahi müdahale etmenize olanak sağlıyor. Yükseltme sonucu her silah için genel anlamda daha iyi bir etkisinin olduğunu söyleyebiliriz. Ek olarak bu güncellemeleriniz silahınızın daha çok mermi alabilmesine ve sizin silahınızı daha çabuk doldurabilmenize de olanak sağlayacak.
Oyunda fiziksel olarak kullanacağınız bu silahların yanı sıra yaratıkları ve hareketli nesneleri yavaşlatabildiğiniz, etraftaki nesnelere kinetik olarak müdahale edebildiğiniz ve bunları silah olarak kullanabileceğiniz iki de özel yeteneğiniz var. Yavaşlatma fonksiyonunu devasa yaratıklar size saldırdığında ya da geçemeyeceğiniz hareketli kapı ve nesneler engel teşkil ettiğinde kullanabiliyorsunuz. Kinetik olarak kullanabileceğiniz ve nesneleri hareket ettirebileceğiniz özelliğinizi ise birçok bulmacayı çözmekte ve mermisiz kaldığınızda kullanabilirsiniz. Tabi bu iki özelliğin kullanımı sınırsız değil ve bu yetenek fonksiyonunuzu bulacağınız diskler ile sağlayabiliyorsunuz. Yavaşlatma ve kinetik müdahale yeteneğiniz oyun boyunca bulacağınız NOD paketleri sayesinde BENCH araçlarında yükseltebilir ve daha etkili bir kullanım oluşturabilirsiniz. Enerji göstergenizi sağlayan RIG barınızı yine bu yükseltmeler sonucu daha uzun süre idare edecek çok sayıda bara dönüştürmeniz mümkün. Yine oyunda bazı bölümlerde yer çekiminin etkisini yitirmesi esnasında bir noktadan bir noktaya geçmeniz için atlama fonksiyonu da es geçilmemiş ayrıntılar arasında. Bazı noktalarda ise hava durumu nefes almanıza olanak tanımadığından hava tüpleri de yine alış veriş merkezlerinde bu zorlu anlar için sizleri bekliyor olacak.





Oyun boyunca sizin güvenliğinizi üzerinizde Suite adını verdiğimiz kıyafetiniz sağlıyor. Silah ve yetenek yükseltmenizin yanı sıra oyun boyunca kıyafetinizi de 6. seviye kadar yükseltebiliyorsunuz. Her yükseltme daha iyi bir dayanıklılık sağlıyor. Üzerinizi çıkan yaratıklar ya da yakın temas da size müdahale edebilecek yaratıklar için bu yükseltmeler önem taşıyor. Oyun boyunca 5. seviyeye kadar yükseltmeniz ve oyunu bitirdiğinizde 6. seviye olan 'Military' kıyafetinizde açılıyor. Bu konuda PS3 ve Xbox 360 oyuncuları daha şanslı çünki EA yeni suite paketlerini cüzi miktarlar karşılığı PSN ve Xbox Live Market Place üstünden oyuncuların beğenisine sunuyor.

Tabi oyun boyunca yapacağınız bu yükseltme ve satın aldığınız şeyler için bir ücret ödüyorsunuz. Genelde bu ücretleri oyun boyunca öldürdüğünüz yaratık ve etrafta bulacağınız şematik kartlar sayesinde karşılayabiliyorsunuz. Oyunda bölüm sonlarında ve aralarında ulaşabileceğiniz Store, Bench noktalarında alış veriş yapabilir ve diğer yükseltme işlemleriniz için vakit harcayabilirsiniz. Bölüm aralarındaki kayıt noktalarında ise kritik kayıtlarınız yapıp serüvene devam edebilirsiniz.




Korkuyorum, Korkuyorsun, Korkuyorlar!

Dead Space kesinlikle vaat ettiği korku atmosferini tam anlamıyla yerine getiren ender oyunlardan bir tanesi. İçinde bulunduğunuz uzayda yalnızlık hissini kesinlikle oyuncuya yansıtıyor. Ani atraksiyon ve sesler ile oyuncuyu korkutma çabası da yadırganmaktan daha çok başarılı adaptasyon ile saygıyı hak ediyor. Etrafta duyacağınız sesler, uzaktan gelen dev cüsseli yaratık sesleri, kapıyı açacağınızda ardında sizi ne beklediğinin sürprizi kesinlikle çok iyi yansıtılmış. Oyunu tekrar oynadığınızda dahi korkmanız ise oyunun bu konudaki başarısının en büyük göstergesi. Yaratıkların çeşitliliği, zaman zaman içinde bulunduğunuz karanlık atmosfer ve ürperti hissi kesinlikle görülmeye değer. Oyunda bir hayli fazla sayıda yaratık çeşidi kullanıldığından her yaratığın farklı bir özelliği ve saldırma tarzı var. Kimi sürünerek size gelecek, kimi ağır ağır yanınıza süzülecek, kimisi de hiç beklemediğiniz bir an yanınızda beliriverecek. Hatta etkisinden şüphe ettiğiniz küçük yaratıklar bile sizi şaşırtabilecektir.







Oyunda senaryoya bağlı olarak belli bir ilerleyiş güzergahınız var. Bu noktada yönünüzü bulmanızı kolaylaştıracak bir harita sistemi de oyuna dahil edilmiş. Yön bulma tuşuna bastığınız esnada yerde küçük bir mavi hat sizin bir sonraki adımınızın hangi yöne olması gerektirdiğini gösteriyor. Yine menüden ulaştığınız ekranda haritanın detaylı üç boyutlu görünümü ve aradığınız tüm noktaları görmeniz mümkün. Burada kayıt, alış veriş ve yükseltme yapabileceğiniz yerlerin de simgelerini görmeniz mümkün. İlerleyişiniz esnasında bazı kapıları NOD karşılığında senaryo haricinde açmanız gerekebilir. Bu noktada gizli bölümler, mühimmat sizi bekleyen sürprizler içinde yer alacaktır. Ayrıca bölüm sonlarında ise sizleri bekleyen BOSS dediğimiz zorlayıcı düşmanlarda sizleri bekleyen hoş sürprizlerden olacaktır. Oyunu bitirdiğinizde açılacak yeni 'Impossible' zorluk seviyesi de oyunu tekrar oynamanız için kesinlikle bir başka sebep.

İşin özü Dead Space, son zamanlarda oynadığım korku-gerilim diye kendini adlandırıp, bunu en iyi ölçüde yapabilen, içine koyduğu başarılı aksiyon ile oyuncuyu sıkmadan kendini oynatan başarılı bir oyun. Gerek grafiksel gerek sessel özellikleri ile de oyuncuyu içine çekmeyi başarıyor. Kısa oyun süresi ve çoklu oyuncu modunun olmayışı ise tek eksiklerinden. Kısaca Dead Space, sonuna gelip son videoyla bir sonraki oyunu beklemeye sizi zorlayacak kadar oyuncuyu etkileyebilen başarılı bir yapım. Oyunu bitirmenin verdiği burukluk ve tadı damağımızda kaldı diyen oyunculara da EA Redwood Shores'un Dead Space 2'nin yapımına başladığının müjdesini verip kapanışı yapabiliriz. Oyunsuz kalmayın, iyi eğlenceler..