Ultima Online ismiyle başlayan başarılı serüvenlerini Dark Age of Camelot�un potansiyel sahibi ve zengin alt yapısı ile sürdürmeyi başaran Mythic Entertainment, uzun soluklu bir yapım aşaması ve erteleme süreçlerinden geçen, milyonlarca hayranın tepkilerini görme ihtimali söz konusu olsa da Warhammer Online: Age of Reckoning�i sonunda piyasaya çıkardı. Devasa Online yapımlarının hiç azımsanmayacak derecede çok olduğu bu günlerde, özellikle Warhammer ismini temel alan bir oyunun hayata geçirilmesi, hem cesaret, hem de büyük tecrübe isteyen bir iş. Piyasaya çıkar çıkmaz GB boyutundaki yamalar ile düzeltilmeye çalışılan yapımlar ve yapımcıların olduğunu düşünürsek, devasa online oyunlarının nasıl büyük bir yük altında olduklarını tahmin etmek hiçte zor değil. İşte tüm bu olabilitelerin gölgesinde, Mythic�in göz bebeği Age of Recknoning, adına yakışır bir şekilde �aç� Warhammer takipçilerinin gönüllerini fethetti. Birçok yönüyle özgü, sanatsal ve neredeyse sorunsuz işleyen alt yapısı, henüz birkaç haftasını yaşayan bir yapım için gerçekten takdir toplayan bir durum haline geldi. Piyasadaki en iyi devasa online oyunlarından biri olma amacı ile emin adımlarla ilerleyen WAR Online�ı bir de biz derinlemesine inceleyelim.

Bir yapımın başarılı olma ihtimali, oyuncularda yaratılan beklentilerde ve bunların ne kadarının karşılandığında saklı aslında. Mythic, WAR projesinin açıklanmasından itibaren, yapımda göreceğimiz en can alıcı noktanın Player vs Player (PVP) sistemi olacağını yineliyordu. Karakterler arasındaki dengesizlikler, lag sorunları, haritalardan kaynakalanacak buglar vs gibi birçok olumsuz etmenin PVP sisteminde çoğu zaman baş rol oynayabildiğini biliyoruz. Bunların gölgesinde ne kadar sorunsuz veya kendine has olabilir diye düşünürken, aslında Mythic�in hiçte yanılmadığını oyunun ilerleyen seviyelerinde anlıyor ve takdir ediyorsunuz. Bu takdiri nelerin, neden topladığını daha detaylı ve anlaşılır bir şekilde anlatmak için, başlıklar altında incelemeyi uygun görüyorum.






Karakter ve Sınıf seçimi

Karakter seçimi ekranı birçok yönden tanıdık gelse de, zengin ve açıklayıcı olarak düzenlenmiş. Bir oyunda PVP sisteminin mantıklı ve ilgi çekici olarak oturtulması için birbirine düşman iki topluluğun olması gerekir ki bu aslında Warhammer dünyasının bir parçası. Order ve Destruction olarak iki topluluktan birini seçerek, bize sunulan karakterlere göz atmaya başlıyoruz. İyiliğin korunması için birleşmiş Dwarf, Empire (insanlar) ve High Elf, onların varlığını yoketmeyi amaçlayan Greenskin (Orcs), Chaos ve Dark Elf ırklarından, savaş içerisinde �tank, melee dps, support (healer), ranged dps � görevlerini yerine getirebilecek 20 farklı sınıftan, kendimize uygun olanı beğenerek Warhammer dünyasına ayak basıyoruz. İşte bu kısımda WAR�ın kendine has özelliklerinden biri devreye giriyor. Oyundaki topluluklar arası savaşın temelinde ırklar arası bir çekişme söz konusu. Bu çekişmeye de seçtiğimiz ırk ile katkıda bulunuyoruz. Eğer Dwarf isek Greenskin ile, Empire isek Chaos ile, High Elf isek Dark Elf ile 40 seviyelik bir savaş içerisinde görev ediniyoruz. Oyunun teması �War is Everywhere�, yani Savaş Heryerde cümlesi de aslında buradan geliyor. Yaptığınız görevler ve izlediğiniz hikaye süresince, sürekli bir savaş içerisinde olduğunuzu WAR size çok açık bir şekilde hissettiriyor. Her ırk savaşı için özel olarak ayrılmış haritalarda görev yapabildiğimiz gibi, diğerlerini de ziyaret etme imkanımız var tabii ki. Bu konuya karakter gelişimi konusunda değineceğim.




Karakter gelişimi

Age of Reckoning�de sahip olduğunuz karakterin gelişimi birçok temele dayanabilir. Nedir bunlar peki:

Personal Quests: Kişisel görevler olarak adlandırabileceğimiz bu bölüm, birçok oyundan alışık olduğumuz, tek başımıza tamamlayabildiğimiz, sonucunda da bir miktar deneyim puanı, altın ya da silah, giysi veya aksesuar kazandığımız görevler zinciri. Gerek hikaye takibi, gerekse keşfetmeyi seven oyuncular için iyi bir seçim olacaktır. Özellikle yeni ayak bastığınız bir alanın anahtar bölgelerindeki görevlerin yapılması, sizi gitmeniz gereken yerlere yönlendiren NPC�lerin varlığından ötürü çok önemli. O yüzden bunları görmezden gelmemenizi tavsiye ederim.

Public Quests: İlk kez WAR Online�da karşımıza çıkan bu sistem, Personal Quests�lerden ayrı olarak yer alan, herhangi bir NPC takibi gerektirmeyen, o alanda bulunan herkesin katılabildiği ve birkaç seviyeden oluşan görevler. Yukarıda bahsettiğim ırklar arası savaşı konu alanların yanında, bulunduğunuz bölgenin tehlike oluşturan kısımlarında da yer alabilen bu halka açık görevler, size seviyenizi yükselten deneyim puanları dışında �Influence Points� adı altında bir seri puan da kazandırıyor. Bu puanlardan oluşan barın doluluk seviyesine de göre, Public Quest�in yakınlarındaki kampta bulunan satıcıdan, Personal Quests�lerden elde ettiklerinizden daha güçlü silah, giysi veya aksesuar kazanmanız mümkün.(Tamamladığınız her Public Quest�in sonunda, Influence ödüllerinin dışında, grupta ne kadar efektif olduğunuza da bağlı olarak, alanın ortasına düşen sandıktan ufak bir ödül çantası da elde ediyorsunuz). Irklar arası savaşı destekleyen hikayenin (şu an için her ırk için 22 Chapter mevcut) sürekliliğini de destekleyen bu Public Quest�ler, alternatif yollar arayan oyuncular için birebir.








PVP,RVR: Order ile Destruction arasındaki savaşa ortak olduğunuz anda, WAR�ın kendine özgü Realm vs Realm sistemine de dahil olmuş oluyorsunuz. Bu sistem, sizi Level 1�den itibaren içine çeken, en basit bayrak tutmadan, onlarca oyuncuyla gerçekleşebilen şehir kuşatmalarına kadar sürükeleyen bir sürece sahip. Seçtiğiniz ırkın savaşına dahil olduğunuz andan itibaren dört bölüme ayrılmış (Tier 1,2,3 ve 4) bir harita karışılıyor sizi. Her bölümün belli bir level aralığı için ayrıldığı bu haritada, seçtiğiniz ırkın ve biz oyuncuların gelişim sürecini desteklemesi açısından ele geçirilmesi gereken yerler mevcut. Bunlar Tier 1�de basit kamplar, Tier 2�de kaleler iken, Tier 4�de uzun süreçli bir savaş sonrasında büyük şehirler haline geliyor. Daha da ayrıntılı olarak anlatmak gerekirse; Bulunduğunuz haritanın PVE kısmının dışında, özel olarak RVR için de ayrılmış bölümler mevcut. İsterseniz RP (Role Playing), ister Open (özgürce PVP) bir sunucuda bulunun, o alana girdiğiniz anda otomatik olarak �Unflagged�, yani PVP ve RVR�ye açık bir duruma geliyorsunuz. İdeal bir �healer, dps ve tank� grubu ile ziyaret edilebilecek (en azından ilk iki Tiear için geçerli bu) bu noktalar (Battlepoints), size Renown Points dışında, Realm puanı da kazandırıyor. Bu kazandığınız Realm puanları, ekranın sağ üst köşesinde gösterilen barda belirtilerek, karşı realm�e göre ne kadar üstün olduğunuzu güncel olarak belirtiyor. Bu üstünlüğün sonucunda ise, bulunduğunuz haritada normale göre daha fazla Renown, INF (Influence), deneyim puanı kazanıyor ve satıcılara sattığınız/aldığınız ürünlerden daha fazla kar ediyorsunuz.

Ele geçirilen bölgelerin korunması da yine size ait. Her ne kadar tutulan noktaların NPC koruyucuları ortaya çıkıyor olsa da, arkadaşlarınız ile ufak bir gezintiye çıkmak çoğu zaman eğlenceli oluyor. Tüm bu bahsettiklerim dışında, yine size ihtiyacınız olan Renown puanlarını kazandıran bir başka seçim daha mevcut, o da Scenarios. WAR dünyasının herhangi bir noktasından, istediğiniz zaman girebilidiğiniz bu haritalarda, 15 dakikalık süreler ile sınırlanmış 10�u aşkın Order vs Destruiction görevlerinde, PVP�nin zevkine varıyorsunuz. Bayrak tutmaca, özel bir eşyayı kaçırma gibi(Capture the flag, Capture and hold, King of the hill vs..) klasik görevlerin dışında, Age of Reckoning�in kendine has haritalarına ister tek, isterseniz grubunuz ile dahil olmak mümkün. Günün sonunda kazandığınız tüm bu Renown puanları ile de, Renown Gear Merchant olarak geçen satıcılardan, eğer gerekli Renown ve karakter leveline sahipeseniz, belli bir miktar ücret karşılığında istediğiniz silah, giysi veya aksesuarı almak mümkün.



Yetenekler ve Gelişimleri
40 seviyelik kısa gibi gözüken, ama bir hayli dolu ve zengin geçen süreçte, karakterinizi giydikleriniz dışında, sahip olduğu yetenekleri geliştirerekte güçlendiriyorsunuz. Trainer�ları ziyaret ederecek gerçekleştirdiğiniz bu gelişim sürecinde önünüzde birkaç yol mevcut:

Core Abilities: Her seviyede Tranier�ları ziyaret ederek kazandığınız bu yetenekler, sahip olduğunuz ofans veya defens yeteneklerinin dışında iki farklı grup daha içeriyor; Morale ve Tactics. Morale Abilites, hayatta kalma sürenize bağlı olarak ortaya çıkan, sahip olduğunuz diğer yeteneklerinize göre daha güçlü, tek kullanımlık ama kendini tekrar yenileyenbilen bir sistem. Doğru kullanıldığı yerde hayat kurtarabilen bu özellik, savaş sırasında takip edilmesi gereken en önemli noktalardan biri. Tactics ise size karakter içinde karakter yarattırmayı sağlayan bir yenilik. Gerek seviye gelişiminden, gerekse Renown eğitiminden (buna da değineceğiz) kazandığınız taktikler ile, karakterinizi belli amaçlar için değiştirip, geliştirebiliyorsunuz. Stun saldırılarından %100 krouma, %30 az heal yaparken %20 daha fazla büyü saldırısı yapabilme, sahip olduğunuz petleri instant (anında görüntü) olarak çağırabilme gibi karakterden karaktere değişebilen birçok özelliği barındıran bu taktikler, özellikle yüksek seviyelerde sağladığı çeşitlilik bakımından bir hayli önemli.

Mastery Path: Seviye 10 olduğunuz andan itibaren, her seviyede geliştirdiğiniz karakter dışında, ortaya çıkan 3 ayrı yetenek ağacı içerisinden birini takip ederek, yeteneğine güvendiğiniz bölümde ustalaşmak mümkün. Her yeni Mastery Path seviyesinde, ağaca ait yeteneklerininiz efektifliği arttığı gibi, yeni ve güçlü yeteneklere de zaman içerisinde sahip oluyorsunuz.








Renown Training: Kazandığınız Renown seviyesi sadece silah veya giysi almak için değil, karakter gelişimi için de çok önemli. Renown Trainer�larını ziyaret ederek yapılan bu eğitim, her yeri Renown seviyesinde kazandığınız puanları harcayarak, karakter gelişiminde önemli bir alternatif sunuyor. INT,STR,Will Power, Balistic vs gibi özelliklerinizi geliştirebildiğiniz gibi, yeni yetenekler de almanız mümkün.

Tome of the Knowledge Rewards: Biraz sonra değineceğim Tome of the Knowledge�de kazandığınız ödüller sayesinde de gelişmek ve yeni taktikler kazanmak elinizde.


Sosyal Yaşam

Her ne kadar kişisel görevler ile geçinebileceğinizi düşünseniz de, zaman içerisinde bazı takım arkadaşlarına ihtiyaç duyuyorsunuz. WAR ile gelen yeni bir sistem ile de bu arkadaş bulma konusu kolaylaşmış ve sıkıntısız bir hal almış durumda. İçinde bulunduğunuz herhangi bir alanda, genel (Region) kanalından duyuru yapmadan, �Open Parties� e girebilmek mümkün. Ekranın sol üst köşesinde bulunan bu menü sayesinde, o alanda bulunan ve katılımı izin gerektirmeyen partilere girebilir, yeni tanıştığınız dostlarınızla zorlu görevlere atılabilirsiniz. Özellikle Rol Yapma sunucusunda oynayanlar için, yeni insanlarla bu şekilde tanışmak ve sürekliliği arttırmak, eğlenceli ve gelecek için yararlı olabiliyor. Toplamda 6 kişiden oluşan bu gruplar, daha fazla insanı davet etme söz konusu olduğunda ise �Warband�e dönerek, 24 kişilik bir orduya dönüşebiliyor. Özellikle zorlu Public Quests ve Realm vs Realm savaşlarında tercih edilmesi gereken bir seçenek.

Karakterinizin ulaşım sorunu ise her Tier�de keşfettiğiniz �Warcamp�lerde bulunan uçuş noktaları ve her ırkın seviye 20�a ulaştığında satın aldığı kendine has bineği ile çözülmüş durumda. Belli bir ücret vererek gerçekleştirdiğiniz bu uçuşlar harita içinde olduğu gibi, başka ırkların bölgelerine de gitmenize olanak sağlıyor. Biriktirdiğiniz 15 gold ile alınan binekleriniz ise açık alanlarda ücretsiz ulaşımın kolay, hızlı ve çoğu zaman tehlikesiz tek yolu.





Tome of the Knowledge

Tome of the Knowledge, aslında adından da anlaşıldığı gibi bir Bilgi Kaynağı. Oyuna ayak bastığınız ilk andan itibaren sizin her adımınızı kayda alan, öldürdüğünüz yaratıklardan keşfettiğiniz yerlere, tanıştığınız insanlardan yaptığınız tüm görevlere kadar herşeyi depolayan, bir günlükten ziyade WAR dünyasında elinizin altında bulunması ve sık sık kullanmanız gereken süper bir yardımcı. History & Lore bölümünde, Age of Reckoning�in geçmişi, insanları ve savaşları hakkında bilinmeyenleri öğrenirken, War Story�de dahil olduğunuz savaşın Chapter�larını takip edebilir, bir hikaye okuyor gibi ekran karşısında dakikalarınızı geçirebilirsiniz. Beastary sayfalarında karşılaştığınız yaratıkların özelliklerini, yaşam alanlarını keşfedebilir, Noteworthy People�da, görevlerine ortak olduğunuz insanların aslında neden orada olduklarını okuyabilirsiniz. Maceranız boyunca aldığınız görevler hakkındaki detaylı bilgilere erişmek, iptal/paylaşma işlemlerini de yapmak mümkün. Tüm bunların yanında Achievements�in sunduğu ödüller sayesinde isminizin başına birbirinden farklı onlarca �Title�dan birini eklemek veya açtığınız yeni sayfalar sonucunda taktik yetenekleri kazanmak da sizin elinizde.

Guild sistemi, Meslekler

Yaşayan Guild olarak lens edilen �Living Guild�, Warhammer�ın toplu oluşumlarının can yeleği diyebiliriz. Party kurmanın artık yetmediği anlarda, yakın arkadaşlarınızla sürekli irtibatta olmak, yeni oyuncularla tanışmak için kurduğunuz bu guildler, zaman içerisinde sizin gibi gelişiyor ve seviye atlıyor. Tamamladığınız görevler, keşfettğiniz yerler, kazandığınız deneyim veya Renown puanları, Tome of the Knowledge keşifleri dahil birçok şey, guildinizin seviye atlamasına ve her seviye de sizin gibi, kendine has yeteneklere sahip olmasına olanak sağlıyor.

Meslekler konusu ise belki de Warhammer Online�ın en zayıf yanlarından biri. Ekonomisi henüz tam olarak oturmamış bir oyun için aslında bu normal biri durum gibi gözükse de, oyuna ve oynanışa etkisi çok yüksek seviyelerde değil henüz. Neler var peki elimizde:

Crafting: Crafting mesleğine sahip olanların önünde iki seçenek çıkıyor; İksir yapımı için Apothecary, oyunda karşımıza çıkan silah ve giysilere ekstra güçler katan �Talismans� yapımı için ise Talisman Making.

Gathering: Temelde Crafting mesleklerini destekleyen Gathering meslekleri, Crafting sahibi oyuncuların kaynağı olabildiği gibi, açık arttırma evinde de satılabilir şeyler sunuyor. İksir yapımı için gerekli çiçek, ot veya mantarları yetiştirebildiğimiz Cultivation belki de bunlardan en ilginç olanı. Su, yağ ve gerekli minerali ekleyerek hazırladığımız bu malzemeler, yapım sürecinin uzun olması yönünden bazen can sıkıcı olsa da eğlenceli. Onun dışında seçilebilir diğer meslekler ise Butchering (öldürdüğünüz yaratıklardan parçalar topalamak. Apothecary ve Cultivation için önemli), Scevenging (öldürdüğünüz oyunculardan parçalar topalamak. Apothecary, Cultivation ve Talisman Making için önemli), Magical Salvaging (Talisman Making için önemli)





Savaş Heryerde

Tüm bu anlattığımız dinamiklere genel olarak baktığımızda, ortaya kusursuza yakın gibi gözüken, eğlenceli ve zengin bir oyun yapısı çıkıyor. Bu başarının görsel olarakta desteklenmesi gerektiğini düşünen Mythic, WAR dünyasını olabildiğine detaylı ve göze hoş gelecek bir şekilde yansıtmayı başarmış. Sistem ihtiyacı bakımından gayet makul bir seviyede olan yapım, özellikle ışıklandırma ve karakter detayları açısından çok başarılı. Haritaların bir devasa online oyuna göre çok fazla büyük olmaması, birbirini tekrar eden kaplamaların ve yapıların yerine, özenle tasarlanmış, akılda kalıcı ve yaratıcı bir dünyanın yaratılmasına yol açmış. Collector�s Edition ile gelen The Art of Warhammer kitabında resmedilen neredeyse her tasarımı, 3B olarak ekranda görmek beni hayli mutlu etti açıkçası. Karakterlerin büyü ve skill kullanımında gösterdikleri animasyonlar da genel gibi yerli yerinde. Bu başarılı görselliğin desteklenmesi için gereken sessel altyapı da tam olmasa da yeterli derecede sağlanmış. �Tam olmasa da� dememin nedeni ise müzikal eksiklik. Etkileyici menü müziğinin ardından sadece belli bölümlerde kulağımıza gelen müzikler dışında, kişisel görevlerimizde de eşlik edecek melodiler duyamamak biraz üzücü.

�Hiç mi hatası yok bu oyunun� gibi bir şey mırıldanıyorsanız, burası sizin yeriniz. Her oyun gibi WAR�da bazı �şöyle olsa daha güzel olur�ları barındırıyor içinde. Öncelikle yapımın belki de en büyük ihtiyac,daha fazla oyuncu. Yukarıda bahsettiğim şehir kuşatmalarının gerçekleşmesi, yakın bir zaman için bir hayli zor gözüküyor. Sadece RVR�nin geleceği değil, eğer düşük populasyonlu bir sunucudaysanız, Public Quest�lere ve Scenario�lara takım bulmak ve katılmak zaman alabiliyor. Bunun dışında hala çözülmesi ve elden geçirilmesi gereken bazı buglar mevcut. Yamalar ile düzeltilebilecek bu buglardan daha önemlisi, seçilen karakterler arasındaki, her zaman olmasa da birebir karşılaşmalarda göze çarpan dengesizlikler. Güç kullanımının biraz orantısız olduğu bir gerçek, ama zamanla düzelmemesi için bir engel yok. Arabirim (interface) kullanımın da yakın zamanda elden geçirilip, biraz daha kullanıcı dostu bir duruma getirilmesi şart.









Waaagh!

Mythic Entertainment, özellikle World of Warcraft�ın oyun yapısından çok şey almış, bu bir gerçek. Ama bunu kendi sistemi ve dünyasına, sözde değil özde ve oynanışa katkı sağlayan elementlerle birlikte adapte ederek ortaya hayli başarılı, uzun süre bilgisayarlarımızda yer alacak bir devasa online oyun çıkarmış. Yukarıda da saydığım gibi hataları var, belki daha da olacaktır, ama bahsetmediğim bir o kadar da özelliği ve keşfedilmeyi bekleyen gizleri mevcut. Daha ilk haftalarını yaşayan bir yapım için Warhammer Online: The Age of Reckoning, kesinlikle denenmesi gereken, gerek tecrübeli, gerekse bu türe uzak her oyuncu için süper bir seçim. Biraz da bu tür dünyalara meraklı ve okumayı sevenlerdenseniz, emin olun başından kalkmak istemeyeceksiniz.