http://www.trgamer.com/img/002001/summoner/title.jpg
Descent ve Descent Freespace gibi oyunlardan tanıdığımız Volition bu kez oldukça farklı türde bir oyuna el atmış ve gerçek 3D bir RPG yaratmış. Ancak oyunu özel yapan şey elbette yapımcısı değil; konusu, oynanışı ve "scripting" adını verdiğimiz, hikaye akışını sağlayan ve ilginç sahneleri yaratan programlama.
Oyunumuz Joseph adında bir gencin maceralarını konu alıyor. Yanlız kahramanımızın üzülse mi, sevinse mi bilemediğimiz doğal hikaye akışını sağlayan yeteneği var: Diablo 2'deki Necromancer benzeri bu yetenekle başka dünyaların yaratıklarını çağırabiliyor (summon). Zaten bu yeteneği başına yeterince dert açmış bile... kendi köyünü askerlere karşı koruması için çağırdığı yaratık köyü yoketmiş. Oyunun başında Joseph güçlerini kullanmasında yardımı olan yüzüğü atmış, geçmişini unutmaya çalışan sıradan bir köylü rolünde. Ancak yıllar önce başını derde sokan askerler bu köyü de saldırıyorlar ve kahramanımız yine kaçmak zorunda kalıyor. Fakat bu kez bir amacı var: kendisine güçlerini kontrol etmeyi ve kullanmayı öğretecek kişiyi bulmak. Kahramanımız yapacağı uzun yolculuklar boyunca yaşadığı köylere yapılan saldırıların bir rastlantı olmadığını, uzak bir ülkedeki imparatorun "summoner" adı verilen kişinin öldürülmesini istediğini öğrenir.
Summoner üçüncü şahıs gözünden oynanıyor. İçeri veya dışarı birkaç seviye zoom yapabiliyor ve kamera açısı ile hareketlerini farklı durumlar için farklı şekillerde hareket edecek şekilde ayarlayabiliyorsunuz. Karakter hareketleri ise epey gerçekçi görünüme sahip. Dövüşlerde kullanılan birkaç klavye tuşu dışında tüm kontrolleri tamamen mouse ile yapıyorsunuz. Oyun temelde bir RPG olduğundan gerek, karakterinize zıplama, yuvarlanma vb. hareketler yaptırma şansınız yok. Dövüş sahneleri ile karakter hareket ve kontrollarını kısaca, Diablo 2'nin epey detaylandırılmışı, Baldur's Gate 2'nin 3D katılmış ve birkaç farklı özelliğe sahip şekli olarak özetleyebiliriz.
Dövüş sahneleri yarı-gerçek zamanlı oynanıyor. Saldırılar, savunma ve savuşturmalar size gerçek zamanlıymış gibi gelse de aslında oyunun yaptığı iki tarafa da sırayla hamle yaptırması, yani biz vuruyoruz, düşman vuruyor, biz geri adım atıyoruz, düşman vuruyor... Fakat saldırırken kullanabileceğiniz 'chain attack' (zincirleme saldırı) adı verilen bir özellik var. Bu hareketi kontrol ettiğiniz karakterin başının üzerinde zincir şekli göründüğü zaman mouse'u tıklayarak veya klavye'nin ilgili bir tuşuna basarak gerçekleştiriyorsunuz ve böylece bir saldırı şansınız daha oluyor. Bundan sonra zincir şekli daha kısa süreli görünmeye başlıyor, gerisi de sizin reflekslerinize kalıyor. Tüm bunlarla uğraşmak istemezseniz karakter özelliklerinin bulunduğu ekranda 'chain attack' işini bilgisayar kontrolüne bırakıp tamamıyla otomatikleştirebilirsiniz. Zaten bunu yaptıktan sonra dövüşler sırasında size düşen iş karakterinizin sağlığını kontrol etmek, gerekiyorsa hareket hakkınızıdan (action point) biraz kaybedip iyileştirmek, zorda kaldığınızı hissettiğinizde de tabanları yağlamak.
Karakterinizi iyileştirmek için iksir, yemek vb. bilimum nesneyi kullanabileceğiniz gibi sağlık büyüsünü de kullanabilirsiniz. Karakterlerinizin bu gibi özelliklerini seviye atladıkça size verilen puanlarla dilediğiniz gibi geliştirebilirsiniz. Karakterler dedim değil mi? Oyunda farklı nedenlerle ekibinize katılan çeşitli özelliklerde kontrol edebildiğiniz başka karakterler de olacak. Hepsini ayrı ayrı kontrol edebilecek ve özelliklerini istediğiniz şekilde geliştirebileceksiniz. Fakaaat, 'summon' yeteneği sadece Joseph'te bulunuyor.